Search This Blog

Sep 23, 2016

மனீஷ பஞ்சக ஸ்தோத்ரம்.-2



MANEESHA PANCHAGAM -2 


Thanks for the good reception  for the first part of the Manisha Panchagam. Actually , that was the prologue , in which the question posed by the Lord , coming in the form of a chandaala  , to Adi Sankara triggers Sankara's realisation which he propounds in the form of Five slokas. 

In this blog I will cover the first two slokas. I am giving the Sanskrit version first  , followed by the English translation   and the Tamil poem composed by me in which i try to capture the spirit of the sloka , sticking to the original version as much as possible , with some poetic licence. 

Before going into the slokas, a few clarifications - 
1. The Sanskrit version in the Tamil manuscript,   may not reflect correctly the phonetics of the original  sloka. Pardon me for this limitation.
2. For the translations in English and Tamil , I have  depended on/ reproduced from  the following texts : 
    1.  Shanthi Paadaas  compiled by Swami Guruparaananda and published by Sanatana Publications 
    2.  The website sanskritdocuments.org.

 

கேள்வி கேட்ட புலையன் சிவபெருமானே என்று உணர்ந்த சங்கரர் துதித்துப் பாடிய
 மனீஷ பஞ்சக ஸ்தோத்ரம்.


ஜாக்ரத்ஸ்வப்ன சுஷுப்திஷீ ஸ்புடதராயா சம்விதுஜ்ஜ்ரும்பதே 
யா ப்ரஹ்மாதிபீலிகாந்ததனுஷு ப்ரோதாஜகத்சாக்ஷிணீ
சைவாகன் ந சா த்ருச்யவஸ்த்விதி த்ருப்ரஜ்ஞாபி யஸ்யாஸ்தி சேத் 
சாண்டாளோஅஸ்து து த்விஜோஅஸ்து குருரித்யேஷா மனீஷா மம II

one who  is convinced firmly, that he is that very Soul which manifests itself in all the conditions of sleep, wakefulness and dream, in all the objects  from the great  Brahma (thecreator) to the tiny ant and which is also the vibrant, but invisible, witnesser of all, then as per my clear conclusion, he is the great teacher/preceptor, be he a twiceborn (i.e higher castes) or an outcaste. 




விழிப்பிலும்,         கனவிலும்,      உறக்கத்திலும்
அழியா                   திருந்திடும்     அறிவெதுவோ ,
பிரம்மனி               லும்புழு            பூச்சியிலும்
நிறைந்து                விளங்கும்       அறிவெதுவோ ,
உள்ளுறை              அத்தகு              அறிவேநான் !
வெளியே                காணும்             பொருளல்ல.!

இத்தகு                     ஞானம்             எவர்க்குண்டோ
அந்தணர் ,              புலையர் ,         எவரேனும்                  
அத்தகை                 யார் என்            குருவாவார்
இதுவே                     உறுதியெனச்   சொல்வேன்.       


ப்ரஹ்மை வாஹமிதம் ஜகச்ச சின்மாத்ரவிஸ்தாரிதம்
ஸர்வம் சைததவித்யயா த்ரிகுணயா ஸேசம் மயா கல்பிதம் I
இத்தம் யஸ்ய த்ருபா மதி: சுகதரே நித்யே  பரே நிர்மலே
சாண்டாளோஅஸ்து து த்விஜோஅஸ்து குருரித்யேஷா மனீஷா மம II 
 
I am quite convinced that he is the great Master, be he a Brahmin or an outcaste, who, dwelling on the pure and infinite Brahman thinks of himself as that very Brahman, of whose manifestation the whole Universe is,though apparently the Universe is assumed to consist of different things,due to ignorance and the three Gunas(Satva,Rajasand Tamas)

நானும்                          பிரம்மனின்           ஓர்வடிவம் .
காணும்                        பிரபஞ்சப்               பொருளனைத்தும் .
எதுவும்                         அவனது                   வடிவம்தான்.
மதியை                        மயக்கும்                 முக்குணத்தால்            

உலகப்                          பொருளை              அவனின்று

விலக்கிப்                      பார்த்தல்                 தவறாகும் 

 


இத்தகு                     ஞானம்               எவர்க்குண்டோ

அந்தணர் ,              புலையர் ,          எவரேனும்                  

அத்தகை                 யார் என்            குருவாவார்

இதுவே                     உறுதியெனச்   சொல்வேன்.      





 

1 comment: